شفق مدرسه‌ای به رنگ عشق
شفق مدرسه‌ای به رنگ عشق

تشخیص اولیه ( غربال گری ) این گروه از دانش آموزان غالباً از طریق مشاهده خصوصیات و ویژگی هایی است که می توان از آنها به عنوان نشانه های مشکلات ویژه یادگیری نام برد.
این ویژگی ها به دو بخش تقسیم می شوند:
بخش اول : خصوصیاتی هستند که شامل همه افراد این گروه می باشد ( که با علامت × مشخص گردیده است) .
بخش دوم : خصوصیاتی که غالباً افراد این گروه دارند.
عمده ترین این ویژگی ها عبارتند از :
×
هوش بهر طبیعی
×
کارکرد تحصیلی پائین تر از حد انتظار
-
سرعت کم در یادگیری
-
پیشرفت کندتر
-
سقف پائین تر یادگیری
-
تجدیدی مکرر در یک یا چند درس خاص
-
تکرار پایه های تحصیلی

×
تفاوت بین سطح یادگیری در درس های مختلف
×
نداشتن انعطاف در استفاده از راهبردهای آموزشی
×
تفاوت قابل توجه بین توانایی ها و مهارت ها ؛ عملکرد ضعیف
-
ضعف حافظه ( کوتاه مدت و بلند مدت )
-
وابستگی زیاد به معلم
-
وابستگی به والدین در انجام تکالیف مدرسه
-
کوتاهی دامنه توجه ( زود پرت شدن حواس )
-
نداشتن اعتماد به نفس
-
نقص در مهارت های اجتماعی
-
ناهماهنگی حرکتی
-
تاخیر در نشان دادن عکس العمل
-
تاخیر در فراگیری زبان
توجه :
این نشانه ها صرفاً احتمال وجود مشکل را نشان می دهد و برای تشخیص دقیق باید دانش آموزان با چنین ویژگی هایی را به کارشناسی مدیریت آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ارجاع نمود.
انواع :
اگر چه طبقه بندی های مختلفی از این اختلال وجود دارد ولی عمده ترین مشکل را می توان در حوزه های خواندن ، نوشتن و ریاضی مشاهده نمود.
-1
ناتوانی در خواندن :
از عمده ترین نشانه های این اختلال عبارتند از :
حذف یک صدا یا کلمه
اضافه کردن صدا یا کلمه
تحریف و اشتباه خواندن صداها یا کلمات
جانشین سازی صدا یا کلمه
مشکلات درک مطلب
ناتوانی در درک معنی کلمات ، یادآوری و پاسخ به سوالاتی که از متن پرسیده می شود.

ناتوانی در استنباط از مطالب خوانده شده
ناتوانی در قدرت تحلیل و بررسی صحت و سقم متن
-2
ناتوانی در نوشتن :
عمده ترین مشکلات نوشتن عبارتند از :
معکوس نوشتن ( آیینه نویسی
جابه جا نوشتن حروف ( دور به جای رود
حذف یا اضافه کردن حروف و کلمات در نوشتن
ناتوانی در ترکیب حروف یا بخش های کلمه
ناتوانی در رونویسی ، کج نویسی ، پراکنده نویسی ، ناخوانا نویسی و ...
-3
ناتوانی در ریاضی :
عمده ترین مشکلات ریاضی عبارتند از :
مشکلات در یادگیری مفهوم عدد و شمارش
ناتوانی در استفاده از راهبردهای عددی
ناتوانی در قرض کردن و انتقال در محاسبات
ناتوانی در مسئله توصیفی ( ارتباط جملات کلامی و نوشتاری برای کاربرد ریاضی
ناتوانی در خواندن و نوشتن نشانه های ریاضی ( اعداد ، ارقام ، علائم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 2 / 3 / 1391برچسب:مشکلات یادگیری, توسط علی انتظاری زارچ