تشخیص اولیه ( غربال گری ) این گروه از دانش آموزان غالباً از طریق مشاهده خصوصیات و ویژگی هایی است که می توان از آنها به عنوان نشانه های مشکلات ویژه یادگیری نام برد.
این ویژگی ها به دو بخش تقسیم می شوند:
بخش اول : خصوصیاتی هستند که شامل همه افراد این گروه می باشد ( که با علامت × مشخص گردیده است) .
بخش دوم : خصوصیاتی که غالباً افراد این گروه دارند.
عمده ترین این ویژگی ها عبارتند از :
× هوش بهر طبیعی
× کارکرد تحصیلی پائین تر از حد انتظار
- سرعت کم در یادگیری
-پیشرفت کندتر
- سقف پائین تر یادگیری
-تجدیدی مکرر در یک یا چند درس خاص
- تکرار پایه های تحصیلی
× تفاوت بین سطح یادگیری در درس های مختلف
× نداشتن انعطاف در استفاده از راهبردهای آموزشی
× تفاوت قابل توجه بین توانایی ها و مهارت ها ؛ عملکرد ضعیف
- ضعف حافظه ( کوتاه مدت و بلند مدت )
- وابستگی زیاد به معلم
- وابستگی به والدین در انجام تکالیف مدرسه
- کوتاهی دامنه توجه ( زود پرت شدن حواس )
- نداشتن اعتماد به نفس
- نقص در مهارت های اجتماعی
- ناهماهنگی حرکتی
- تاخیر در نشان دادن عکس العمل
- تاخیر در فراگیری زبان
توجه :
این نشانه ها صرفاً احتمال وجود مشکل را نشان می دهد و برای تشخیص دقیق باید دانش آموزان با چنین ویژگی هایی را به کارشناسی مدیریت آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ارجاع نمود.
انواع :
اگر چه طبقه بندی های مختلفی از این اختلال وجود دارد ولی عمده ترین مشکل را می توان در حوزه های خواندن ، نوشتن و ریاضی مشاهده نمود.
-1 ناتوانی در خواندن :
از عمده ترین نشانه های این اختلال عبارتند از :
حذف یک صدا یا کلمه
اضافه کردن صدا یا کلمه
تحریف و اشتباه خواندن صداها یا کلمات
جانشین سازی صدا یا کلمه
مشکلات درک مطلب
ناتوانی در درک معنی کلمات ، یادآوری و پاسخ به سوالاتی که از متن پرسیده می شود.
ناتوانی در استنباط از مطالب خوانده شده
ناتوانی در قدرت تحلیل و بررسی صحت و سقم متن
-2 ناتوانی در نوشتن :
عمده ترین مشکلات نوشتن عبارتند از :
معکوس نوشتن ( آیینه نویسی
جابه جا نوشتن حروف ( دور به جای رود
حذف یا اضافه کردن حروف و کلمات در نوشتن
ناتوانی در ترکیب حروف یا بخش های کلمه
ناتوانی در رونویسی ، کج نویسی ، پراکنده نویسی ، ناخوانا نویسی و ...
-3 ناتوانی در ریاضی :
عمده ترین مشکلات ریاضی عبارتند از :
مشکلات در یادگیری مفهوم عدد و شمارش
ناتوانی در استفاده از راهبردهای عددی
ناتوانی در قرض کردن و انتقال در محاسبات
ناتوانی در مسئله توصیفی ( ارتباط جملات کلامی و نوشتاری برای کاربرد ریاضی
ناتوانی در خواندن و نوشتن نشانه های ریاضی ( اعداد ، ارقام ، علائم
نظرات شما عزیزان: