بنشينيد و با فرزندتان در سطح خودش ، در مورد انتظاراتتان از او و رفتارهاي جديدي که مي خواهيد به او آموزش دهيد صحبت کنيد . تذکرات شفاهي بايد مرحله به مرحله و همراه با تصاوير و عکسها ، آموزش هاي کتبي و استفاده از عروسک ها باشد . تکرار و يادگيري همراه با بازي ، درک انگيزه فرزند شما را افزايش مي دهد . مثلاً مي توانيد يک اتاق مقوايي بسازيد و به نوبت به جاي عروسک ها در بزنيد و پاسخ دهيد
بدين طريق مي توانيد مفهوم در زدن قبل از ورود به مکاني را به شيوه اي لذت بخش و نشاط آور به فرزندتان آموزش دهيد .
اين آموزش ها را هر چند روز يک بار حدود پنج دقيقه تمرين کنيد تا وقتي که مطمئن شويد فرزندتان آموزش هاي لازم را فرا گرفته است . بعد از هر جلسه تمرين نيز مي توانيد با دادن پاداش يا امتيازات خاص او را تشويق کنيد .
وقتي که مطمئن شديد او مفاهيم را متوجه شده و آنها را درک مي کند مي توانيد آنها را با او انجام دهيد . زدن به در را با چندين در، از جمله در اتاق خواب يا حمام تمرين کنيد تا اين کار برايش به صورت وظيفه مطرح شود. و در هر بار موفقيت ، او را تشويق کنيد .
پس از آموزش و تمرين اين آداب اجتماعي ، هدف اين است که فرزندتان آنها را در زندگي واقعي به کار ببرد و سرانجام براي او به صورت يک عادت درآيد . از اين که اين مهارت ها را خوب ياد گرفته اظهار رضايت کنيد و به او بفهمانيد هنگامي که آنها را در زندگي واقعي اش به کار ببرد مورد تشويق قرار خواهد گرفت . اما به محض اين که به اين رفتارها عادت کرد مشوق ها را نيز به تدريج کم رنگ تر کرده يا محو کنيد و استفاده از پاداش ها را تغيير دهيد، طوري که در فرزندتان براي آشنايي با ديگر مهارت هاي اجتماعي انگيزه ايجاد شود .
در شرايط دشوار حامي او باشيد ، حتي يک کودک با انگيزه ي قوي نيز اگر توقعات ما بيش از توان او باشد ، موفق نخواهد شد. شما مي توانيد براي آموزش فرزندتان او را به طرق مختلف کمک کنيد تا اين رفتارها برايش جا بيفتد .
اگرچه آموزش مهارت هاي جديد به کودکان استثنايي کار ساده اي نيست اما با تلاش و کوشش و هدايت و خلاقيت هاي شما او مي تواند موفق شود و اين موفقيت مي تواند تغييرات ماوراي تصور شما را در زندگي او ايجاد کند
نظرات شما عزیزان: